MENJADI BANGSA BARU.

Bangsa Melayu adalah bangsa baru. Bangsa Melayu juga adalah bangsa baru yang belum pernah menjadi empayar atas nama Islam. Ketika Islam tiba di Tanah Melayu satu masa dahulu, musuh-musuh Islam dengan cepat telah terhidu usaha-usaha ulama dan pejuang Islam terdahulu lalu berusahalah musuh-musuh Islam menghalang kebangkitan Islam terjadi di Tanah Melayu. Berpakatlah yahudi dan sekutunya dalam kerja jahat mereka supaya Islam tidak berdaulat di Nusantara. Hasilnya terpisahlah negeri-negeri Nusantara menjadi negara yang asing antara satu sama lain.

Yahudi dan barat juga telah mencorak pemikiran dan cara hidup bangsa kecil ini supaya mengikut acuan yang telah mereka sediakan. Namun jadual Allah tak boleh dihalang dengan apa cara sekalipun jika Allah Taala telah berkehendak. 40 tahun lalu Malaysia khususnya telah menerima gelombang dakwah dan ini telah mencorak rakyatnya. Gelombang yang berlaku lebih puluhan tahun itu dalam diam memberikan hasil. Secara umumnya rakyat Malaysia telah menerima Islam dan ajarannya.

Tidak cukup sekadar menerima Islam sebagai cara hidup, Islam juga mesti diperjuangkan agar ianya berdaulat kembali sepertimana ianya pernah berdaulat di zaman kebangkita pertama di tangan Rasulullah SAW dan para sahabat. Ini kerana Allah Taala telah berjanji melalui lidah Nabi bahawa Islam akan bangkit sekali lagi dari Timur Jauh. Yakinlah kita bahawa Timur Jauh yang dimaksudkan itu di tempat kita. Tak salah kita sama-sama berusaha perjuangkannya agar menjadi kenyataan.

Namun untuk menjadi satu bangsa yang akan menerajui empayar Islam kedua, kita tak boleh jadi seperti bangsa sedia ada, terutama yang telah tercorak dengan sistem yahudi dan barat. Untuk menjadi peneraju empayar kita mesti menjadi bangsa melayu yang baru. Menurut Abuya, untuk menjadi bangsa melayu baru kita mesti mempunyai azam dan cita-cita. Apa azam dan cita-cita kita? Kita mesti mempunyai azam dan cita-cita yang sama dengan para sahabat iaitu membela Allah dan Rasul-Nya. Bercita-cita perjuangkan Islam ke seluruh pelusuk dunia.


Demi terlaksana dan tercapainya cita-cita kita kena berilmu. Dalam melaksanakan perjuangan Islam tidak boleh tidak kita mesti terpimpin dan terpandu. Maka untuk menjadi bangsa baru kita mesti dapatkan Ilmu. Sabda Nabi SAW, nak dunia dengan ilmu nak akhirat pun dengan ilmu, nak kedua-duanya pun dengan ilmu. Jika tidak berilmu bagaimana mungkin dapat membela Allah dan agama-Nya ini, bagaimana nak membela rasul-Nya? Jika berjuang tanpa ilmu itu jumud namanya. Dengan adanya ilmu barulah kita akan terpandu dalam menjadi bangsa yang baru.

Untuk menjadi bangsa yang baru mesti berjiwa besar. Jiwa besar datang setelah mempunyai cita-cita dan wawasan. Jiwa besar inilah yang akan mendorong dia mencapai cita-citanya. Jiwa besar dengan ilmu akan membuatkan dirinya terpandu. Kerana jiwa besar hasil dari azam dan cita-cita bersama ilmulah Abuya ditangkap. Kerana kerajaan tercabar dengan peribadi Abuya. Hasil cita-cita bersama ilmu dan jiwa yang besar akan melahirkan manusia atau bangsa berdaya saing. Tak takut dengan cabaran walaupun berdepan dengan kuasa kerajaan. Inilah yang ada dalam jiwa dan hati sahabat. Inilah yang  kita mesti dapatkan, bukan untuk mencabar kerajaan tapi untuk melahirkan satu bangsa yang maju. Abuya telah buktikan, Abuya bukan mahu mencabar kerajaan tapi Abuya nak buktikan inilah bangsa melayu baru yang mesti ada dalam jiwa rakyat malaysia yang bercita-cita dan berwawasan.

Menurut Abuya lagi, bangsa baru mesti ada istiqamah dalam amalannya. Dengan istiqamah akan datanglah mujahadah. Hanya bangsa berjiwa besar mampu bermujahadah dan beristiqamah dalam urusan mereka. Istiqamah dan mujahadah inilah membuatkan dirinya tak putus merintih dan mengadu dengan Tuhan. Jika berjawa istiqamah dan mujahadah maka berjayalah satu bangsa baru dilahirkan. Untuk istiqamah dan mujahadah bukan kerja senang. Halangan dan tentangan banyak dan datang dalam diri manusia itu sendiri. Sebab itulah dalam nak memajukan sesuatu bangsa atau kaum bukan satu kerja mudah, kerana ia perlu dilakukan berterusan dan bukan kerja sehari atau seminggu atau setahun. Ia hidup mati kita.

Jika ingin menjadi satu bangsa baru atas nama Islam, inilah yang perlu ditempuhi dan dilakukan. Barulah akan lahir satu bangsa melayu baru yang boleh menerajui atas nama Islam. Jika kita tak mahu, siapa lagi yang boleh kita harapkan?

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?