ISLAM SEMAKIN GEMILANG.

Selepas perang teluk suasana dunia berubah. Ada umat Islam mula sedar dan insaf. Ada yang lebih pelik lagi di Barat dan Amerika bila Islam diburuk-burukkan lagi ramai orang barat masuk Islam. Kita menyaksikan manusia berbondong-bondong datang ke Baitullah iaitu Kaabah di Mekah. Manusia yang datang dari seluruh arah pelusuk penjuru dunia. Inilah perhimpunan terbesar yang melibatkan jutaan manusia pada satu tempat di planet bumi ini. Yang paling mengagumkan walaupun perhimpunan tersebut melibatkan pelbagai bangsa dan pertuturan yang berlainan dari seluruh dunia, mereka tetap bersatu dan berjaya menunaikan ibadah haji tanpa sebarang masalah mahupun keganasan.

Pada era selepas tujuh ratus tahun hingga sekarang ini iaitu di kala mana empayar Islam telah runtuh dan umat Islam mula dijajah oleh kuasa-kuasa Barat, semakin banyak amalan dan cara hidup Islam ditinggalkan dan diganti dengan amalan-amalan dan cara hidup penjajah. Sekarang ini, tidak salah kalau kita anggarkan bahawa nisbah amalan Islam hanya tinggal satu walhal ilmunya tetap sepuluh, sama seperti di zaman Rasulullah SAW dahulu. Ilmu Islam tidak rosak. Ilmu Islam tidak berkurangan. Ilmu Islam tidak susut. Yang menjadi kurang, yang rosak dan yang susut ialah amalannya yang sudah banyak ditinggal dan dilupakan oleh umat Islam.

Kalau kita gambarkan Islam melalui rajah ia mula naik kembali. Bermula Islam naik dan menjadi empayar selama tujuh ratus tahun. Dan era selepas tujuh ratus tahun hingga sekarang ini iaitu di kala mana empayar Islam telah runtuh. Sekarang Islam mula kembali naik buat kali kedua. Pada kebangkitan pertama Islam bertapak di Timur Tengah, sekarang Islam naik kembali dan bertapak di Timur iaitu di Malaysia.

Pameran Lima D Langkawi, salah satu acara bertaraf dunia, ia memberi peluang masyarakat antarabangsa melihat dari dekat perkembangan Malaysia. Penyertaan kali ini lebih meningkat dibandingkan sebelum ini. Bagi mereka yang tidak melihat melalui kacamata Islam, perkembangan ini biasa-biasa sahaja. Namun bagi para pemikir, pengkaji, mereka yang prihatin dengan perkembangan semasa dunia, seolah-olah ada sesuatu atau seseorang yang mencatur dunia. Semuanya dikawal dan hasilnya positif untuk Islam. Bagi orang biasa yang tahap pemikiran mereka terhad, mereka tak boleh menjangkau apa akan berlaku pada dunia atau negara. Namun ini tidak kepada para intelektual dunia atau negara, kerana mereka mampu membaca 2-3 tahun kehadapan. Namun bagi para auliya, Allah taala berikan pandangan yang lebih jauh lagi. Menjangkau puluhan tahun kehadapan. Inilah yang Abuya nampak 40 tahun lalu, dan beliau telah memulakan sesuatu untuk berlakunya perubahan kepada Islam yang terjadi pada hari ini.

Perkembangan kebangkitan Islam di Malaysia berterusan sehingga garis pemisah di antara golongan dakwah dan anti dakwah menjadi jelas. Akan sampai satu tahap dan keadaan dimana masyarakat akan terpaksa membuat pilihan. Era akan bertukar. Sistem akan bertukar. Nilai hidup akan berubah. Cara hidup akan berubah. Kesemuanya akan berubah. Siapa suka kena ikut. Siapa tak suka pun kena ikut. Kalau tidak mereka akan dianggap sebagai sampah masyarakat. Siapa yang menentang akan dianggap sebagai bangkai busuk yang terdampar di tepi jalan.

Kebangkitan dakwah begitu meluas samada hasil anjuran pihak kerajaan atau badan-badan NGO. Kesannya masyarakat bertambah sedar dan insaf. Dulunya jahat menjadi baik. Berbagai-bagai kebaikan boleh tumbuh hasil kesedaran masyarakat. Ini adalah satu rahmat dari Allah. Ia merupakan satu nikmat bagi manusia.

Kesedaran dan keinsafan adalah soal hati. Ia bukan perkara fizikal dan material. Untuk mendapatkan kesedaran dan keinsafan, hati-hati manusia perlu di berikan Tuhan. Tanamkan rasa cinta dan takutkan Tuhan. Hati manusia tidak boleh disedarkan dengan benda-benda lahir atau benda material yang bersifat duniawi. Apa sahaja yang bersifat duniawi, akan merangsang nafsu manusia. Nafsu manusia tidak pernah merasa cukup dengan apa yang ada.

Di samping itu apabila nafsu terlalu berperanan untuk merebut dunia, maka akan tercetuslah sifat-sifat keji dan mazmumah dalam hati-hati manusia. Seperti sifat tamak haloba, hasad dengki, pemarah, bakhil, cinta dunia, dan sebagainya. Inilah yang akan menyemarakkan lagi krisis dan pergaduhan di kalangan manusia. Tuhan berfirman dalam Al-Quran surah baqarah yang maksudNya: "Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu."

Kita di minta mengikut jejak langkah Rasulullah SAW dan bukan jejak langkah Syaitan. Mengikut Langkah-langkah Rasulullah itulah yang di namakan syariat Allah. Atau mengikut Al-Quran dan Sunnah yang telah ditinggalkan kepada kita. Kita akan mendapat hidayah apabila menerima dan mengamalkan Al Quran dan As Sunnah.

Justeru itu ada ulama mentafsirkan 'tali-tali Allah' ini bukan setakat berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah dan syariat Allah semata-mata tetapi ialah rasa takut dan cinta kepada Allah yang tersemat di hati. Bila semua hati-hati manusia sudah rasa takut dan cinta kepada Allah, maka ini bermakna perasaan dan hati-hati mereka sudah terikat dan tertambat kepada satu ikatan yang sama iaitu kepada Allah.

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?