KUASA BARU SEDANG MENCATUR DUNIA SEJAGAT

Dua Kuasa besar dunia sudah berlalu zaman kegemilangannya. Soviat Union lebih awal hilang dari peta dunia. Ia di ketuai oleh Rusia. Dunia barat yang di ketuai oleh Amerika Syarikat. Dunia Barat (atau sering disebut Barat saja) merujuk kepada negara-negara yang berada di benua Eropah dan Amerika. Dunia Barat dibedakan dari dunia timur yang digunakan untuk merujuk kepada Asia. Meskipun begitu, pada umumnya kata ini lebih sering diasosiasikan terhadap negara-negara yang mempunyai mayoritas penduduk berkulit putih. Oleh karena itu, Australia, dan New Zealand juga sering dianggap sebagai bagian dari dunia Barat.

Sekarang Barat pula menuggu giliran untuk dilupakan kuasanya. Ibarat seperti seekor singa tua. Barat di ambang maut. Begitulah gelaran yang diberikan kepada kuasa besar dunia. Tuhan tidak biarkan dunia ini kosong dari kekuasaan. Sudah menjadi sunnahtullah Tuhan pergilirkan penguasaan ke atas dunia ini.

Di sisi Tuhan, hanya ada dua golongan sahaja yang diberi kuasa di atas muka bumi ini yang mengatasi golongan yang lain. Dua golongan itu ialah golongan kafir dan golongan orang-orang yang bertaqwa. Selain dua golongan itu tidak ada golongan lain yang diizinkan Tuhan untuk menguasai dunia ini.

Janji Allah untuk orang yang bertaqwa. Golongan orang-orang yang bertaqwa pula sudah tentulah mereka itu orang-orang Islam. Tetapi orang-orang Islam tidak semestinya tergolong ke dalam golongan orang-orang yang bertaqwa. Allah sendiri tidak ada memberi apa-apa jaminan atau menjanjikan apa-apa pertolongan atau kemenangan kepada orang-orang Islam. Akan tetapi Allah banyak menjanjikan pertolongan dan kemenangan kepada orang-orang yang bertaqwa seperti dalam Firman-Nya:

أَنَّ ٱلْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ ٱلصَّٰلِحُونَ

Maksudnya:

"Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh". (Al-Anbiyaa,21:105).

Hasil mujahadah yang tinggi, serius serta istiqamah, Allah akan kurniakan kepada kita sifat taqwa. Bermacam-macam kebaikan yang Allah janjikan dalam Al Quran kepada mereka yang memiliki sifat taqwa ini. Ini adalah janji Allah yang pasti tepat dan pasti ditunaikan-Nya. Ia tidak terhingga nilainya yang tidak dapat di-ukur dengan mana-mana mata wang di dunia ini.

Di antara janji-janji Allah kepada mereka yang memiliki sifat taqwa ini ialah:

Mereka mendapat pimpinan daripada Allah. Ini jelas sekali Allah sebut didalam Al-Quran, maksud firman Tuhan: "Allah menjadi pemimpin dan pelindung bagi orang-orang yang bertaqwa (yang engkaulah pemimpinnya).(Al-Jasiyah,45:19).

Mereka dapat terlepas daripada kesusahan. Bukan ertinya mereka tidak mendapat susah atau tidak ditimpa ujian tetapi selepas kesusahan dan ujian, mereka akan terselamat. Walaupun ada pelbagai rintangan dalam ujian itu, ia sementara waktu sahaja. Selepas itu Allah akan lepaskan dari ujian dan rintangan itu dengan menghadiahkan pelbagai macam nikmat pula. Ini jelas dalam firman Allah yang bermaksud: "Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan lepaskan dia dari masalah hidup."(At-Thalaq,61:2).

Di dunia lagi mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), dan akan diberi rezeki yang tidak terduga dan dirancang. Ini jelas dalam sambungan ayat tadi yang bermaksud: "Dan akan diberi rezeki sekira-kira tidak diketahui dari mana sumbernya. (At-Thalaq,61:3).

Inilah jaminan Allah bagi mereka yang bertaqwa. Sesiapa yang bertaqwa, rezekinya ada sekadar yang perlu. Makan minumnya yang perlu tetap ada walaupun dia tidak berusaha. Walaupun dia tidak ada kerja, tetap ada jaminan daripada Allah. Ini diakui sendiri oleh Imam Ghazali, mungkin ianya dari pengalaman beliau sendiri. Imam Ghazali pernah berkata: "Kalau sekalipun orang bertaqwa itu tidak ada kerja, keperluan-keperluannya tetap diperolehinya."

Waktu makan akan diberi makanan. Jika patut dapat pakaian, akan diberi pakaian. Dia tidak sendiri tidak tahu dari mana sumbernya kerana ianya bukan daripada usaha dan cariannya sendiri.

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?