HANYA ABUYA DAN ORANG-ORANGNYA YANG DIPANDU, BOLEH MEMBANGUNKAN ISLAM.

Apa yang dibuat oleh Abuya, oleh kerana dia mursyid, pandangannya jauh kedepan hingga masyarakatnya tidak dapat membaca pemikirannya. Sehingga apa yang dilontarkan sebagai kebaikan kedalam masyarakatnya, ia tidak diterima baik bahkan dianggap pengacau ketika itu. Besarnya dan hebatnya jiwa Abuya bersama orang-orangnya menghadapi karenah kaumnya.

Misalnya Abuya kedepankan sunnah berserban, tetapi masyarakat ketika itu tidak menerimanya bahkan menerima tohmahan daripada mereka. Antara tohmahan,

"Ustaz Asyaari nak bawa kita ke zaman unta."
"Dia nak bawa kita ketinggalan zaman."
"Kita melayu ada budaya sendiri."

Begitu juga dengan pemakaian furdah. Tetapi bila Abuya sudah di era yang lain, yang mana model-model Islam Abuya sudah merata negeri, barulah mereka nak buat apa yang dimulakan oleh Abuya. Contoh,  penerimaan imej serban dan furdah dikalangan masyarakat sekarang, setelah puluhan tahun Abuya buat, kini mereka baru melakukannya. Contoh lagi, pendekatan dakwah melalui alat teknologi, Abuya dihina dengan kata-kata "Islam ke ni?!" kerana kejumudan mereka.

Penggunaan bas dua tingkat oleh Abuya, diperkenalkan sebelum Arqam diharamkan lagi. Bahkan ketika itu tiada langsung penggunaan bas dua tingkat di msia. Abuyalah satu-satunya yang melakukan pendekatan dakwah ini. Setelah puluhan tahun, sekarang barulah Anwar Ibrahim buat.

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?