NUR MUHAMMAD PENGHUBUNG HATI DENGAN TUHAN.

Allah suka menggunakan tamsilan atau perbandingan untuk memahamkan manusia tentang sesuatu perkara. Marilah kita gunakan kaedah yang telah Allah ajarkan kepada manusia. Bagi untuk mudah kita fahami bagaimana Allah alirkan hidayah dari alam ghaib kepada alam nyata ini. Kalau penghantaran maklumat dunia perlukan teknologi satelit dan stesyen penerima maklumat, begitulah juga Allah alirkan hidayah darinya perlukan wadah untuk menerimanya itulah hati.

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. An-Nur : 35

Bagi menampung atau menerima hidayah perlukan wadahnya iaitu hati. Nur Muhammad penghubung hati dengan Tuhan. Ertinya Nur Muhammad adalah stesen penerima paling power. Dari stesen penerima tadi, dialirkan ke pencawang-pencawang atau stesen-stesen kecil ditempat lain. Begitulah kiasan atau tamsilan untuk bantu kita memahami maksud Nur Muhammad. Bagi mengesahkan keislaman, kita kena bersaksi kepada Allah dan Rasul. Tidak sah Islam seseorang yang hanya bersaksi kepada Allah sahaja. Begitu sekali besarnya peranan Nur Muhammad.

Kisah perihal keajaiban alam ghaib kena diajarkan di sekolah rendah lagi kerana ianya adalah tuntutan fardhu ain mempelajarinya. Bermula dengan rukun iman yang mempercayai kewujudan Allah dan Malaikat secara ghaib. Juga roh-roh suci yang hingga kini dipercayai masih terus berperanan untuk membangunkan Islam dan menyuburkan kecintaan kepada Tuhan di hati manusia. Masih segar diingatan ketika masih berusia sekitar 5-7 tahun, tiap kali berkesempatan bertemu dengan Abuya pasti tidak akan lupa menyelitkan satu dua kisah para wali dan orang soleh. Ketika itu saya masih terlalu kecil untuk memahami semua itu. Ianya lebih dari sekadar sebuah cerita menarik, namun kini saya sepenuhnya pasti akan kebenaran kata-kata pepatah “melentur buluh biarlah dari rebungnya ”. Apa yang diceritakan Abuya kini menjadi keyakinan, bukan keyakinan kosong bahkan dikuatkan dengan pengalaman-pengalaman yang Tuhan berikan.

Perihal Nur Muhammad, satu cahaya yang kerananyalah diciptakan langit bumi dan seluruh ciptaan ini. Cahaya yang telah berperanan sejak zaman Nabi Adam, kemudian berperanan dalam bentuk jasad di zamannya. Hinggalah peranannya sebagai Nabi akhir zaman setelah kewafatannya. Masyaallah! Nabi Muhammad itu ternyata bukan sahaja seorang Nabi, malah baginda sebenarnya ialah kuasa cahaya yang menghubungkan hati-hati manusia dengan Tuhan disepanjang umur dunia.

Cuba kita fikirkan, baginda disebut sebagai Nabi akhir zaman. Tetapi baginda sudah wafat. Jadi bagaimana agaknya baginda boleh terus berperanan? Itulah yang disebutkan bahawa kekuatan roh itu mampu bekerja jutaan kali ganda daripada tenaga jasad yang sangat terbatas.

Di tengah hiruk-pikuk masyarakat dunia sekarang yang kerosakannya itu jauh lebih dahsyat dari zaman jahiliyyah dahulu, namun nama Nabi Muhammad itu sendiri hakikatnya tidak pernah berjaya dipadamkan dari hati pencinta-pencintanya. Walhal, yahudi telah mencuba pelbagai cara untuk memastikan baginda tidak lagi dikenang sesiapa. Termasuk cubaan mencuri jasadnya untuk melenyapkan sebarang pengaruhnya. Kuasa Tuhan mengatasi semua itu. Nur Muhammad itu hakikatnya teruslah berjaya mengungguli semua tokoh-tokoh di dunia hari ini. Mana ada tokoh dunia sekarang yang mampu bekerja setelah matinya! Sedangkan Nabi Muhammad itu tetaplah Nabi akhir zaman walaupun baginda telah wafat. Ajaib!

Yahudi sangat sedar bila umat Islam rohnya terhubung dengan Allah dan Rasul, mereka takkan dapat dilemahkan. Rasul ketika saat hendak menghembuskan nafasnya yang terakhir menyebut; "umatku, umatku, umatku". Ertinya selagi umat Islam terhubung rohnya atau hatinya dengan Nabinya, selama itu akan mendapat kekuatan roh Nabinya. Bila kita memilik Nabi, ertinya kita memiliki pemimpin, memiliki ibu dan ayah tempat mengadu, memiliki kawan untuk berkongsi dan berbincang masalah yang dihadapi.

Umat Islam akan terputus dengan Nabinya, bila perasaan rindu sudah tidak ada di dalam hatinya. Maka mudah bagi Yahudi mengambil kesempatan tersebut untuk mencapai hasrat mereka. Cinta dan rindu kepada Nabi Muhammad itu sebenarnya adalah satu sumber kekuatan umat Islam. Yahudi sangat tahu perihal ini. Kerana itu mereka berusaha sehabis daya untuk menghapuskannya.

Sayang! Umat Islam sendiri tidak tahu sebesar apakah nilaiannya. Berjaya jugalah yahudi dengan misi mereka. Namun, mereka juga tahu yang tidak selamanya Islam akan kalah. Nur Muhammad kini semakin bersinar dan bercahaya. Cahayanya bagaikan magnet yang akan menarik setiap hati untuk berdatangan kepadanya. Sama-samalah kita mengusahakan cinta dan rindu kepada Nabi akhir zaman yang tidak pernah berhenti mencintai dan merindui kita umatnya..

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?