SUAMI ADALAH PEMIMPIN.

"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar." (An-Nisa: 34 ).

Dalam Islam sebagaimana yang telah dinyatakan dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Suami itu besar, lebih besar dari Isteri. Ini adalah hakikat penciptaan Tuhan yang tidak dapat dinafikan. Sepertimana anak ditakdirkan dan diperintahkan untuk tidak derhaka dengan ibubapanya, begitulah isteri diperintahkan dan ditakdirkan untuk membesarkan dan mentaati suaminya. 

Kalau seorang anak derhaka pada ibu bapanya semua orang setuju bahawa anak itu berdosa pada Allah, bukan pada ibu bapanya sahaja. Begitulah kalau isteri derhaka pada suaminya, dia bukan saja bersalah pada suami tapi berdosa kepada Allah. Kalau kita tidak boleh menerima hakikat takdir ini maknanya kita menentang Allah, bukan menentang suami. Jadi, masalah wanita yang tidak taat suami itu bukan masalah dengan suaminya sahaja tapi masalah dengan Allah.

Keterangan dari Allah berdasarkan nas yang telah dinyatakan dalam Al-Quran di atas. "Lelaki itu adalah pemimpin bagi wanita ....."
Allah sendiri meminta seorang suami sebagai pemimpin kepada isterinya. Antara hikmahnya, MENCABAR-CABAR NAFSU ISTERI SUPAYA DISAKITI, DI HINA-HINA SUPAYA ISTERI TIDAK DIKUASAI NAFSUNYA. 

Hakikat penciptaan wanita itu, Allah masukkan ke dalam dirinya 9 akal dan 1 nafsu. Kalau wanita tidak dibantu oleh lelaki untuk melawan nafsunya yang banyak itu, habislah wanita itu dikuasai oleh nafsunya. Cuba bayangkan, seorang wanita yang sedang dikeronyok oleh sembilan orang penjahat, bolehkah dia lawan sendiri? Atau si suami itu tengok isterinya dia berdiam diri saja. Kalau benar suami itu sayangkan isterinya, tentu dia akan berusaha sungguh-sungguh untuk bebaskan isterinya dari penjahat tersebut.

Penjahat yang bersifat rohaniah itu ada pada diri isteri. Sebab itu sedarlah wahai para isteri dan para suami bahwa anda perlu bekerjasama untuk melepaskan diri dari penjahat itu. Suami mesti tolong isteri untuk mencabar, melawan dan melemahkan nafsu isteri yang jahat itu. Isteri pula kena bersedia untuk disakiti nafsunya, dihempuk, dihina supaya nafsu sombong, ego, kedekut, mementingkan diri dan lain lain mazmumah itu lemah. Lalu yang tinggal hanyalah hati yang penuh rasa kehambaan dan jadilah ia isteri yang solehah.

Ada suami yang menganggap isterinya solehah sebab isteri itu sangat menyenangkan dia, mendengar kata, membantu dan memudahkan urusan suaminya. Pendek kata isteri sangat berakhlak dengan suaminya. Ini baru satu sudut, tidak boleh dikatakan isteri itu solehah lagi. Suami kena lihat juga bagaimana akhlak isteri itu dengan Tuhan, dengan orang lain, bahkan dengan makhluk Tuhan yang lain. Begitu juga isteri yang baik ibadahnya, berakhlak dengan suaminya, tapi suka menyakiti jirannya, Rasulullah kata, perempuan itu ahli neraka. Rasulullah juga pernah bercerita, ada seorang wanita yang baik ibadahnya, taat kepada suaminya tapi membiarkan anjing mati kehausan,maka wanita itu juga ahli neraka.

Suami isteri kena saling bantu membantu untuk mendapatkan CINTA YANG MAHA AGUNG iaitu mencintai Tuhan. Ia kena di suburkan.

“CINTA adalah anugerah Allah, salah satu perasaan yang baik dalam hati manusia. Mencintai adalah merasakan bahawa yang kita cinta itu seolah-olah sempurna, kerana kekuatan cinta mampu membuatkan kita menerima dan memaafkan kecacatan apa yang kita cintai itu. Tuhan adalah Yang Maha Sempurna. Oleh kerana itu Cinta yang paling hakiki dan paling Agung adalah Cinta Tuhan."

"Manusia tak sempurna, tapi manusia juga memerlukan cinta: mencintai dan dicintai. Oleh kerana itu Cinta bukan hanya mencari sesuatu yang sempurna tapi bagaimana mencintai sesuatu yang tak sempurna dengan baik dan tepat sesuai kehendak Tuhan”

Perlu dingatkan kepada suami yang menjalankan tugas sebagai ketua keluarga. Dalam perkara-perkara yang boleh dirundingkan, seorang pemimpin kena bersikap lunak, mampu menerima dan menghargai pendapat orang lain dari pendapatnya sendiri. Itu sifat pemimpin, sumber kasih sayang. Tawadhuk bukan bererti tidak ada pendirian, mengalah bukan bererti kalah. Bahkan orang yang tawadhuk dan pandai mengalah ini yang ditingkatkan darjatnya dan dimenangkan oleh Tuhan. Begitulah antara panduan kepimpinan dalam rumah yang telah digariskan dalam Islam.

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?