UJIAN MURSYID KEPADA MURIDNYA

Apa itu 'UJIAN'? Dalam bahasa arab disebut dengan pelbagai sebutan yang membawa erti yang sama. (بلاء - فتنة محنة_- إمتحان) Maksudnya sama iaitu dugaan. 

 
Dalil dari Al-Quran. 
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata; “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?  
(Al-'Ankabut 29:2)

Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta
(Al-'Ankabuut 29:3)

Adakah kamu menyangka, bahawa kamu akan dibiarkan (dalam keadaan kamu yang ada itu), padahal belum lagi terbukti kepada Allah (sebagaimana yang diketahuiNya) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan yang tidak mengambil teman-teman rapat (untuk mencurahkan rahsia kepada mereka), selain daripada Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman? Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu kerjakan. (At-Taubah 9:16)

Allah datangkan musuh di dalam diri kita dan juga diluar adalah ujian.Dalam diri : nafsu dan syaitan yang mengalir bersama darah dan degup jantung, menyerang sepanjang waktu. الشيطان يجري مجرى الدم maksudnya kata Rasulullah saw;

Syaitan itu mengalir mengikut aliran darah manusia”.

Musuh di luar diri yang tak pernah letih; Yahudi dan Nasrani si Kafir Harbi yang tidak pernah redha selama-lamanya kepada umat Islam. Allah sebut dalam Quran :

  
ولن ترضى عنك اليهود ولا النصارى حتى تتبع ملتهم

Ertinya : “ Selamanya orang Yahudi dan orang Nasrani tidak redha kepada orang Islam hinggalah mengikut cara hidup mereka”. Al-Baqarah : 120

Kita diajarkan dengan doa khusus supaya Allah bertindak kepada musuh-musuh Islam :

Dan dengan kuasa Mu itu binasakanlah orang-orang Kafir Harbi, orang-orang Syiah, Wahabi, orang-orang Yahudi dan Nasrani yang telah sangat-sangat menyakiti dan merosakkan agama Allah dan Rasul atas nama agama Islam. Tolong hancurkanlah musuh-musuh Mu itu Ya Allah. Kenapa engkau sanggup dihina begitu lamanya oleh hamba-hamba Mu Tuhan? Dan tolonglah kami terhadap kejahatan-kejahatan yang mereka timpakan kepada kami Ya Allah. Bukankah Engkau mempunyai kuasa Arasy yang Agong ? Mohonlah dipecah belahkan musuh-musuh itu, bubarkanlah perhimpunan-perhimpunan mereka, kecilkanlah bilangan mereka, goncangkan dan runtuhkanlah kedudukan dan kuasa mereka, dan mengapa tidak Kau turunkan azab yang pedih kepada mereka untuk rentikan sikap keterlaluan dan kekejaman mereka pada-Mu, pada agama-Mu dan pada orang-orangMu”.

Kebencian mereka itu dilaksanakan oleh kuncu-kuncunya, yakni para munafik dan orang-orang Islam yang derhaka. Dunia dan kemewahannya dijadikan umpan. Mudah mendapatkan wang, kemudahan dan hidup santai-santai dijadikan budaya. Ugutan, tohmahan dan fitnah dari pihak yang tidak senang dengan kebangkitan Islam dan sebagainya tak mampu dilepasi kerana cinta dunia dan takut mati telah menguasai diri.

Mursyid akan menguji semua muridnya tanpa terkecuali, untuk dipastikan keikhlasan murid atau pengikutnya dalam menerima Mursyid sebagai pemimpin yang akan membawanya kepada Allah dan Rasul. Pengalaman yang juga telah kita rasakan sendiri dalam proses menjadi murid Abuya sampai sekarang. Dan yang peliknya lagi ujian, yang diberi oleh Mursyid itu ternyata bukan hanya sekali saja tapi dia berlapis-lapis seperti mana juga peperiksaan yang dilalui oleh setiap orang dalam sistem pendidikan di luar sampai seseorang itu dapat gelaran tertinggi sebagai Dr PhD.

Begitulah yang dilalui oleh setiap orang dalam jemaah Abuya yang dijanjikan ada gelaran Ikhwan ini. Ikhwan itu pilihan dalam pilihan. Kita akan diuji dengan berbagai bentuk kejadian yang semuanya sangat berhubungan dengan jenis nafsu kita yang sedang dicabar/dididik oleh Abuya sampai kita dapatkan nafsu mutmainnah, bahkan nafsu radhiah, mardhiah atau mungkin nafsu kamilah. Dan bukanlah namanya ujian kalau dia tidak mencabar nafsu kita.

Di sinilah terasa pentingnya peranan seorang Mursyid itu kepada kita, sehingga Sayidina Ali kata:

Siapa yang tidak ada Mursyid maka syaitanlah Mursyid nya”.

Kerana Mursyid akan menyelamatkan kita dari godaan syaitan, yang hampir mustahil seseorang boleh melepasinya tanpa adanya bimbingan seorang Mursyid.

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?