ASAL USUL WAHABI.

Yahudi sememangnya sangat diketahui dengan perangai jahatnya, memecahbelahkan manusia; dengan mebuat fahaman-fahaman yang merosakkan akidah umat Islam mahupun yang bukan Islam. Mereka mencatur dan mengatur umat Islam sesuka hati, membuatkan umat Islam terputus hubungan dengan Nabi mereka S.A.W.

British, salah satu cabang atau didikan yahudi, adalah pembohong dan penipu besar. Konsep devide and rule adalah trademark mereka. Seperti yang dilakukan di Kepulauan Tanah Melayu, anak-anak yahudi ini berpakat sesama mereka dan menjajah dan memerintah di kawasan jajahan mereka. Tujuan yang sebenar adalah hendak menutup atau menyekat kemaraan Islam yang ketika itu pesat berkembang.

Di Timur Tengah juga tidak terkecuali. Yahudi melalui anak-anaknya ini berperanan dengan cukup licik. Untuk merampas Haramain dari Empayar Usmaniah, memakan masa 300 tahun, pelbagai cara sudah mereka gunakan. Ahlul Bait dibunuh dan dihalau, diseksa sesuka hati; begitu sekali dendam kepada Rasulullah S.A.W.

Yahudi melahirkan ajaran atau fahaman atau mazhab yang sesat, seperti Bahai, Syiah, dan Wahabi. Dalam ajaran-ajaran rekaan yahudi ini pun ada cabang-cabangnya lagi. Wahabi adalah rekaan ciptaan yahudi di Bumi Hijaz, yang kini namanya adalah Saudi. Hasil ajaran wahabi melahirkan umat Islam yang jumud, keras, kasar, dan biadab terhadap agama, lebih-lebih lagi terhadap Rasul.

Ketika wahabi melalui kerajaan Bani Saud mendapatkan Haramain, ramai Ahli Sunnah yang telah dibunuh oleh mereka. Menurut cerita kawan Abuya, Syeikh Dr. Abdul Salam Al-Harras, ketika peristiwa itu berlaku, usianya baru 10 tahun. Dia dibawa lari oleh ayahnya. Katanya, mereka terpaksa melalui celahan mayat-mayat yang bergelimpangan, yang kebanyakan mereka adalah Ahlul Bait! Antara yang terkorban ialah Mufti Mekah ketika itu, Syeikh Abdullah Az-Zawawi.

Wahabi menuduh umat Islam, khususnya Ahli Sunnah, sebagai sesat, bidaah, kafir, musyrik, dan diperangi serta dibunuh. Bagi kerajaan Saudi, negara Maghribi adalah negara taghut (sesat) kerana mengamalkan amalan khurafat; sedangkan di Maghribi terdapat banyak tariqat dan zawiyah yang masih menjaga nilai murni Islam. Begitulah wahabi, orang lain sesat dia sahaja yang betul, sedangkan mereka menghancurkan makam-makam para sahabat di Bumi Hijaz ini.

Di belakang mereka adalah yahudi, yang membekalkan senjata kepada kerajaan wahabi ini. Diceritakan lagi oleh ahli-ahli madinah kepada kami di sini, ketika Bani Saud mengganas di Madinah, beberapa tahun jalan-jalan di Madinah seperti sungai berdarah, betapa ramainya umat Islam yang dibunuh!

Sayyid Ahmad Dahlan, Mufti Kerajaan Usmaniah terakhir di Mekah, dalam kitab-kitabnya banyak menulis tentang kejahatan wahabi. Antara kitab-kitabnya, Fitnah Wahabiah, Daulah Usmaniah, dan Khulasah Kalam. Dia adalah saksi yang mencatat kejahatan wahabi dan Bani Saud merampas Kota Suci umat Islam ini. Terdapat juga kitab yang membongkar kejahatan yahudi melalui wahabi ini oleh Habib Munzir Al-Musawa, Sejarah Wahabi.

Nama Wahabi ini diambil dari nama pengasasnya, Muhammad bin Abdul Wahab yang lahir di Najad tahun 1111 H / 1699 M. Dia sememangnya telah rosak pemikirannya sejak kecil lagi, bukan oleh siapa-siapa tetapi kerana banyak mengakal-akalkan agama Islam. Hingga dia ditentang oleh bapanya dan keluarganya sendiri, kerana banyak pertikaikan hal-hal beragama, terutamanya dalam soal yang berkaitan nabi S.A.W.

Dia dilahirkan dalam keluarga Sunni bermazhab Hanbali. Ayahnya adalah seorang Syeikh Sunni, iaitu Syeikh Abdul Wahab Attamimi. Abangnya juga adalah ulama besar dalam mazhab Hanbali. Namun itu tidak cukup kuat untuk menyelamatkan dia daripada kesesatan. Dia banyak pertikaikan hal-hal bertawasul, sambutan Maulid Nabi, tahlil, berdoa, menziarahi kubur, dan banyak lagi.

Ini dapat disedari keluarganya dan kawan-kawannya, hinggakan bapanya meminta agar anaknya dijauhi kerana fahamannya cukup merbahaya, dan dia mendapat rasa hati atau firasat bahawa anaknya akan membawa kesesatan kepada Islam. Akhirnya dia dibuang oleh keluarganya kerana kesesatannya tidak boleh dibendung lagi.

Kemudian dia membawa diri dan merantau membawa fahaman rekaan akalnya. Dalam perjalanannya, dia bertemu dengan yahudi yang berhajat merosakkan Islam, Hampher namanya. Hampher adalah inteligen British di Timur Tengah. Dia berpakat dengan Ibnu Wahab ini dan berjanji membantu menyebarkan ajarannya jika membantu British di Hijaz. Maka bermulalah rancangan jahat yahudi ini dan berjalanlah ianya dengan lancar kerana adanya duri dalam daging seperti pengasas wahabi ini.

Dia telah dijadikan yahudi sebagai sebahagian dalam program merosakkan Islam, selain rancangan yahudi melalui Syiah dan lain-lain. Akhirnya dia termasuk dalam rancangan yahudi melalui Bani Saud untuk merampas Bumi Hijaz, khususnya Haramain. Yahudi menjadikan Bani Saud sebagai kerajaannya dan Wahabi sebagai fahamannya.

Kesesatan Wahabi sangat ditentang oleh umat Islam di masa itu, yang kebanyakannya masih berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bahkan abang Ibnu Wahab, Syeikh Sulaiman juga telah menulis buku sebagai membantah kejahatannya yang bertajuk 'Sawa'iq Ilahiah Fi Raddi 'Ala Wahabiah'. Gurunya juga turut menulis surat kepadanya supaya menarik balik kata-katanya dalam mengkafirkan umat Islam yang bertawasul, menziarahi kubur, bertahlil, menyambut Maulid Nabi, dan lain-lain amalan tariqat dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah.

“Dan barang siapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, Kami biarkan ia bebas terhadap kesesatan yang telah dikuasainya itu (Allah biarkan mereka bergelimang dalam kesesatan) dan Kami masukkan ia ke dalam jahannam, dan jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali" An-Nisa 115

Akibat tercabutnya hidayah darinya, semua golongan Ahli Sunnah telah dikafirkannya, termasuklah keluarganya dan guru-gurunya. Dia cukup bebas menyebarkan ajarannya, kerana disokong oleh British dan Bani Saud ini. Yahudi menggunakan bonekanya untuk meluaskan ajaran dan fahaman yang rosak ini. Bagi umat Islam yang lemah dan kuat jiwa agamanya, fahaman ini bersesuaian dengan jiwa mereka. Sebab itulah fahaman wahabi ini juga digelar fahaman muda.

Dia akhirnya berkahwin dengan anak perempuan kepada pengasas Kerajaan Saudi, iaitu Muhammad bin Saud. Maka berkembanglah lagi ajaran yahudi ini ke Bumi Hijaz, kerana ketika itu Kerajaan Saud sudah menguasai Hijaz kecuali Mekahh dan Madinah.

Dia membuat fatwa bahawa orang Islam telah syirik setelah zaman Salafussoleh, iaitu selepas 3 kurun selepas zaman kenabian. Jadi dia membenarkan umat Islam dibunuh kerana baginya mereka tidak Islam lagi dan Syurga sebagai ganjarannya. Bani Saud yang menjadi pelaksana, ibaratnya bertemu dengan pasangan yang sama selera dengannya. Maka kejahatan mereka semakin berleluasa.

Dia sepertinya semakin gilakan nama dan kuasa. Dia tidak mendakwa dirinya nabi secara terangan, namun bagi yang mahu mengikutinya mesti mengucapkan syahadah semula depannya dan membenarkan bahawa sebelum syahadah di depannya, mereka sebelum itu tidak Islam. Dia juga meminta supaya mereka mengaku bahawa sebelum itu mereka tidak Islam dan ibu bapa mereka tergolong dalam golongan kafir. Dia juga mewajibkan kepada pengikutnya bahawa ulama-ulama sebelumnya adalah mati kafir. Jika ada yang tidak menurutinya, maka akan dibunuh serta merta. Hakikatnya dia mahu mengaku dirinya adalah nabi!

Dia juga berlagak seperti nabi di hadapan pengikutnya, bahkan menghina Nabi S.A.W. dan menggalakkan pengikut-pengikutnya menghina baginda S.A.W. Mereka mengejek-ngejek Nabi S.A.W. dengan mengatakan baginda sudah mati dan tidak boleh buat apa-apa dan tidak membei manfaat. Sudah jelas, dia berlagak nabi di depan pengikutya. Nerakalah tempat selayaknya bagi penghina-penghina Nabi S.A.W.
Pada 1802, setelah mendapatkan ramai pengikut yang berfahaman wahabi, penganut ajaran wahabi menyerang Karbala, Iraq. Di sana terletak tempat dikebumikan jasad cucu Nabi Muhammad S.A.W., S. Husein R.A. Mereka menganggap bahawa tempat itu adalah membawa kerosakan, kesesatan dan maksiat serta menyekutukan Allah. Tak lama kemudian, mereka menyerang Madinah, menghancurkan kubah yang ada di atas kuburan di Jannah Baqi', meratakan tanda-tanda yang ada di Hujrah Nabi S.A.W. (Makam Nabi).

Pada 1806 M, mereka menceroboh Mekah dan merosakkan Kiswah (Kelambu Kaabah). Kemudian memusnahkan puluhan makam di Jannah Ma'ala, termasuk makam tempat kelahiran Nabi S.A.W., tempat kelahiran Sayyidina Abu Bakar R.A. dan Sayyidina Ali K.W., juga makam Siti Khadijah R.A., serta masjid Abdullah bin Abbas R.A. 

Mereka menghancurkan masjid-masjid, makam-makam, dan tempat-tempat sejarah sambil bersorak-sorai, menyanyi dan diiringi tabuhan kendang. Mereka juga mencaci-maki ahli kubur bahkan sebagian mereka kencing di makam-makam tersebut. Hanya neraka sahaja yang layak bagi penjahat-penjahat seperti mereka ini!

Pada tahun 1813 M, Haramain dirampas kembali oleh Sultan Mahmud 2, raja Kerajaan Usmaniah di ketika itu. Ajaran wahabi terpaksa berundur, namun mereka tidak berputus asa, Hijaz masih di bawah kuasa mereka. Pada kurun 20, Kerajaan Bani Saud kembali menjajah Mekah dan Madinah, juga Jeddah. Kesempatan diambil setelah kelemahan Empayar Usmaniah yang seterusnya lenyap di atas muka bumi.

Semenjak itu, fahaman wahabi semakin berkembang pesat ke seluruh dunia. Wahabi yang dibelakangnya adalah barat, telah bekalkan kemudahan, untuk tersebar luasnya ajaran mereka ini.

Maka sejak inilah umat Islam dilihat hina oleh pandangan dunia, kerana ajaran wahabi melahirkan masyarakat yang ekstrim, mudah emosi, pemarah, melenting, pro-militan, tidak lagi berakhlak dan lebih dahsyat lagi, telah terputus umat Islam dengan Nabinya kerana amalan-amalan yang menghubungkan hati umat Islam dengan Nabinya telah disesatkan dan dipadam.

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?