POKOK GHARQAD (RHU) MELINDUNGI YAHUDI.

Rasulullah S.A.W. pernah memberitahu tentang perang di akhir zaman di antara Islam dan yahudi. Dalam peristiwa itu, yahudi akan terhina, dikalahkan, dan dibunuh. Kerajaan ajaib pasti mengatasi segalanya. Islam tidak akan kalah-kalah lagi.

Hasil mukjizat Nabi dan karomah Imam Mahdi, pokok dan batu juga akan bersama di pihak  Islam melawan Yahudi. Tidak ada bagi mereka tempat persembunyian, hinggakankan batu dan pokok-pokok semua berseru:

يَا مُسْلِمُ، يَا عَبْدَ اللهِ، هَذَا يَهُودِيٌّ خَلْفِي فَتَعَالَ فَاقْتُلْهُ
“Wahai muslim, wahai hamba Allah, Yahudi ada di belakangku, kemari dan bunuhlah dia!”

Berita-berita ini wajib kita beriman dengannya dan kita benarkan, sebagai bukti kecintaan kita kepada baginda S.A.W. Maha Suci Tuhan yang Maha Berkuasa, alam berseru dan memanggil orang Islam, menyampaikan kedudukan yahudi yang bersembunyi di sebaliknya. Semua pohon dan batu bersama pasukan Imam mahdi, kecuali satu jenis pohon yaitu gharqad (rhu).

“Gharqad adalah sejenis pohon berduri yang dikenal di Baitul Maqdis (Palestin). Di sanalah Dajjal dan Yahudi akan dibunuh.” (Al-Minhaj)

Dari hadis ini adalah khabar gembira bagi kejayaan Islam dan kemenangannya yang telah dijanjikan.

Dari Abu Hurairah R.A. bahawasanya Rasulullah S.A.W. bersabda:
لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يُقَاتِلَ الْمُسْلِمُونَ الْيَهُودَ فَيَقْتُلُهُمُ الْمُسْلِمُونَ حَتَّى يَخْتَبِئَ الْيَهُودِيُّ مِنْ وَرَاءِ الْحَجَرِ وَالشَّجَرِ فَيَقُولُ الْحَجَرُ أَوِ الشَّجَرُ: يَا مُسْلِمُ، يَا عَبْدَ اللهِ، هَذَا يَهُودِيٌّ خَلْفِي، فَتَعَالَ فَاقْتُلْهُ؛ إِلَّا الْغَرْقَدَ فَإِنَّهُ مِنْ شَجَرِ الْيَهُودِ

“Tidak akan terjadi kiamat hingga kaum muslimin memerangi Yahudi dan membunuhi mereka, sampai ketika Yahudi bersembunyi di sebalik batu atau pokok, batu dan pokok itu berkata: ‘Wahai orang Islam, wahai hamba Allah, yahudi ada di belakangku, kemari dan bunuhlah dia.’ Kecuali pohon gharqad, (dia tidak berbicara) kerana dia dari pohon Yahudi.”(Sahih Bukhari dan Muslim)
فَبَيْنَمَا إِمَامُهُمْ قَدْ تَقَدَّمَ يُصَلِّي بِهِمُ الصُّبْحَ إِذْ نَزَلَ عَلَيْهِمْ عِيْسَى بْنُ مَرْيَمَ الصُّبْحَ فَرَجَعَ ذَلِكَ الْإِمَامُ يَنْكُصُ يَمْشِي الْقَهْقَرَى لِيَتَقَدَّمَ عِيْسَى يُصَلِّي بِالنَّاسِ، فَيَضَعُ عِيْسَى يَدَهُ بَيْنَ كَتِفَيْهِ ثُمَّ يَقُولُ لَهُ: تَقَدَّمْ فَصَلِّ، فَإِنَّهَا لَكَ أُقِيْمَتْ. فَيُصَلِّي بِهِمْ إِمَامُهُمْ فَإِذَا انْصَرَفَ قَالَ عِيْسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ: افْتَحُوا الْبَابَ. فَيُفْتَحُ وَوَرَاءَهُ الدَّجَّالُ مَعَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ يَهُودِيٍّ كُلُّهُمْ ذُو سَيْفٍ مُحَلَّى وَسَاجٍ فَإِذَا نَظَرَ إِلَيْهِ الدَّجَّالُ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ وَيَنْطَلِقُ هَارِبًا وَيَقُولُ عِيْسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ لِي فِيْكَ ضَرْبَةً لَنْ تَسْبِقَنِي بِهَا. فَيُدْرِكُهُ عِنْدَ بَابِ اللُّدِّ الشَّرْقِيِّ فَيَقْتُلُهُ فَيَهْزِمُ اللهُ الْيَهُودَ فَلَا يَبْقَى شَيْءٌ مِمَّا خَلَقَ اللهُ يَتَوَارَى بِهِ يَهُودِيٌّ إِلَّا أَنْطَقَ اللهُ ذَلِكَ الشَّيْءَ لَا حَجَرٌ وَلَا شَجَرٌ وَلَا حَائِطٌ وَلَا دَابَّةٌ إِلَا الْغَرْقَدَةَ فَإِنَّهَا مِنْ شَجَرِهِمْ لَا تَنْطِقُ إِلَّا قَالَ يَا عَبْدَ اللهِ الْمُسْلمَ، هَذَا يَهُودِيٌّ فَتَعَالَ اقْتُلْهُ

“Ketika imam mereka (Imam Mahdi) sudah maju untuk mengimami sembahyang subuh, tiba-tiba turunlah kepada mereka Nabi Isa bin Maryam pada pagi itu. Oleh itu, dia mundur agar Nabi Isa menjadi imam mereka. Lalu Nabi Isa meletakkan tangan beliau di antara dua bahu Imam Mahdi dan berkata: "Teruskanlah, kerana untukmulah sembahyang ini di-qamatkan." Imam Mahdi pun mengimami mereka."

"Setelah selesai, Nabi Isa berkata: "Bukalah pintu."
Pintu itu dibuka, ternyata di baliknya ada Dajjal bersama 70 000 yahudi bersenjata pedang berhias dan berjubah hijau."

"Ketika Dajjal melihat ke arah Nabi Isa, dia pun cair seperti garam dalam air. Dia berpatah melarikan diri. Nabi Isa berkata, "Sungguh aku memiliki sebuah pukulan yang engkau tidak akan mendahului aku dengannya."
"Kemudian Nabi Isa mendapatkan Dajjal di Bab Al-Lud sebelah timur dan membunuhnya. Ketika itu, Allah mengalahkan yahudi hingga tidak ada suatu makhluk pun yang yahudi bersembunyi padanya kecuali Allah jadikan ia berkata-kata, samada ia batu, pokok, tembok, maupun haiwan, semua bercakap, kecuali pokok rhu, sesungguhnya ia adalah pokok yahudi. Semua selainnya berkata: "Wahai hamba Allah, orang Islam, ini yahudi, ke mari dan bunuhlah dia!” (Fathul Bari)

Ibnu Hajar Al-Asqalani As-Syafi’i t berkata: “Di dalam hadits ini ada tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat dengan berkata-katanya benda-benda mati seperti pokok dan batu. Zahirnya, benda ini berkata secara hakiki.” (Fathul Bari)


Maha Suci Tuhan yang menjadikan semua ini dengan cukup luar biasa, penuh rahsia. Sesuailah kerana dunia akan dikiamatkan, dan tidak akan tertinggal sedikit pun samada kebaikan mahupun kejahatan.

Tuhan yang Maha Berkuasa, bila bertindak semuanya diluar lojik akal manusia. Orang-orang lahir, atau yang hanya bersandar pada akal semata sangatlah rugi kerana penilaian mereka yang sangat terhad. Sebab itulah Abuya minta kita menjadi orang roh, iaitu orang yang hatinya terhubung dengan Allah dan Rasul.
Bukan semua perkara boleh dilojik-lojikkan. Kalau nak dilojikkan, tanyalah akal; kenapa mesti berwudhu bila terkentut? Sedangkan yang kentut adalah punggung dan yang dibasuh adalah muka. Begitu juga dengan membaca doa dan bersembahyang. Mata lahir tidak nampak melainkan mulut yang terkumat kamit dan pergerakan anggota lahir.

“Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada Kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan.” (Yasin: 65)

Dari ayat di atas, jelas menunjukkan ianya berlaku diluar kebiasaan. Yang biasa ialah mulut yang becakap, bukan mata, hidung, kaki, dan lain-lain.

Sedangkan pokok kurma Rasulullah pun menangis dengan tangisan yang didengari para sahabat ketika Rasulullah meninggalkannya. Sebelum dibina mimbar untuk baginda berkhutbah, Nabi S.A.W. berkhutbah disisi pokok kurmatersebut. Dari Anas bin Malik dan Ibnu Abbas:

أَنَّ النَّبِيَّ n كَانَ يَخْطُبُ إِلَى جِذْعٍ فَلَمَّا اتَّخَذَ الْمِنْبَرَ ذَهَبَ إِلَى الْمِنْبَرِ، فَحَنَّ الْجِذْعُ فَأَتَاهُ فَاحْتَضَنَهُ فَسَكَنَ، فَقَالَ: لَوْ لَمْ أَحْتَضِنْهُ لَحَنَّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
“Dahulu Nabi S.A.W. berkhutbah pada pokok kurma. Ketika dibuatkan mimbar, baginda berjalan menujunya. Maka menangislah pokok kurma hingga didatangi Rasulullah dan baginda peluk serta memujuknya, dan tenangla ia. Rasulullah S.A.W. bersabda, "Kalau tidak aku peluk sungguh dia akan terus menangis hingga hari kiamat”.

Batu juga pernah memberi salam kepada baginda. Ini bukanlah pelik dan asing, jika Tuhan mahukannya. Bahkan, kalau tidak ditahan, batu pun akan ikut Nabi S.A.W. mikraj ke langit. Begitu sekali Tuhan jadikan. Tuhan jika Dia berkehendak, maka terjadilah ianya!

كَانَتْ بَنُو إِسْرَائِيلَ يَغْتَسِلُونَ عُرَاةً، يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ، وَكَانَ مُوسَى يَغْتَسِلُ وَحْدَهُ، فَقَالُوا: وَاللهِ مَا يَمْنَعُ مُوسَى أَنْ يَغْتَسِلَ مَعَنَا إِلَّا أَنَّهُ آدَرُ، فَذَهَبَ مَرَّةً يَغْتَسِلُ فَوَضَعَ ثَوْبَهُ عَلَى حَجَرٍ، فَفَرَّ الْحَجَرُ بِثَوْبِهِ، فَخَرَجَ مُوسَى فِي إِثْرِهِ، يَقُولُ: ثَوْبِي يَا حَجَرُ. حَتَّى نَظَرَتْ بَنُو إِسْرَائِيلُ إِلَى مُوسَى فَقَالُوا: وَاللهِ مَا بِمُوسَى مِنْ بَأْسٍ، وَأَخَذَ ثَوْبَهُ، فَطَفِقَ بِالْحَجَرِ ضَرْبًا
"Dahulu Bani Israil biasa mandi telanjang saling melihat satu dengan yang lain. Sementara Musa selalu menyendiri ketika mandi, hingga bani Israil berkata, “Demi Allah, tidak ada yang menghalangi Musa mandi bersama kita kecuali karena dia cacat kemaluannya.” Hingga suatu saat Musa mandi dan beliau letakkan bajunya di atas batu, tiba-tiba batu itu lari, dan Musa berlari mengikutinya seraya berkata, “Bajuku, wahai batu.” Hingga bani Israil melihat Musa dan mereka berkata, “Demi Allah tidak ada cacat pada Musa!” Musa berhasil mengambil bajunya dan ia pukul batu itu."

---


Begitu sekali Tuhan persiapkan untuk kebangkitan Islam kedua ini. Ia adalah kemuncak tamadun lahiriah dan rohaniah. Ia berlaku di tangan Imam Mahdi dan Putra Bani Tamim.

Para Ikhwan dan Asoib itu, mereka sangat menjauhi sikap-sikap yahudi. Sifat-sifat mazmumah itulah sikap yang yahudi kekalkan pada diri mereka. Ikhwan dan Asoib itu berakhlak dengan akhlak nabi-nabi, dan perjuangan mereka seperti tentera badar. Begitu sekali hebatnya Ikhwan dan Asoib hasil didikan PBT dan IM.

Pengikut IM dan PBT, mereka ada cara dan gaya tersendiri. Mereka tidak mengikut cara dan gaya yahudi.

Yahudi sangat tahu cara merosakkan manusia. Maka mereka membuatkan cara dan gaya mereka menjadi ikutan manusia. Ini bukan lah baru. Bahkan ketika zaman Rasulullah lagi cara dan gaya mereka menjadi ikutan umat jahiliyah di ketika itu.

Pernah baginda S.A.W. menegur salah seorang sahabat dalam meletakkan pedang, kerana sahabat itu meniru gaya musuh Islam. Oleh kerana itu, yahudi sangatlah tahu cara dan bagaimana memisahkan umat dan Rasulnya, adalah dengan membuatkan mereka meninggalkan cara dan gaya Nabinya dan meniru cara dan gaya yahudi.

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah, ‘Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)’. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.” Al-Baqarah: 120

Musuh Islam adalah Yahudi dan Nasrani, namun cara dan gaya musuhlah yang menjadi ikutan dan pegangan umat Islam sekarang. Daripada cara berfikir, gaya hidup, berpakaian, hiburan, semuanya telah merujuk kepada musuh Islam. Berjayalah mereka memisahkan umat Islam daripada Allah dan Rasul.

مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ
“Siapa meniru suatu kaum, maka dia termasuk dari kaum itu.”


APA KAITAN POKOK RHU INI DENGAN YAHUDI DAN UMAT ISLAM?!

Sengaja Suara Haramain mengajak kita berfikir, bahawa yahudi itu dengan pokok pun akan membuatkan kita mengikut mereka. Apa yang menjadi kesukaan yahudi menjadi kesukaan manusia semuanya.

Lihat dunia sekarang. Umat Islam sendiri dalam menghiasai rumah-rumah mereka, dengan pokok rhu inilah! Pokok yang dikatakan akan membela yahudi, pokok inilah yang ditanam umat Islam di rumah-rumah mereka.

Orang yang sensitif dengan Allah, Rasul, dan Islam, perkara seperti ini pun diambil berat. Lihatlah umat Islam sekarang, kerana merasakan ini adalah kecil, akhirnya terjurumus ke dalam lubang yang besar! Bahkan lebih dahsyat lagi lubang itu membawa ke neraka! Waliyazubillah.

Ketika ini, bukan pokok rhu sahaja, bahkan apa sahaja produk yahudi ada dalam rumah orang Islam. Bahkan dalam poket pun yahudi. Dan lebih dahsyat lagi, dalam hati-hati umat Islam adalah yahudi, yang akhirnya melahirkan sifat-sifat terkeji.

Bangsa Melayu yang lemah lembut, kerana ada yahudi dalam hati, lihatlah Malaysia sekarang apa jadi! Huru-hara, kotor semuanya. Buang anak menjadi budaya, pergaulan bebas merata-rata.

Inilah hasil daripada meniru yahudi, menjadikan yahudi sebagai cara hidup. Ikut Islam kononnya jumud, mundur, terkebelakang. Hah! Tengoklah hasilnya sekarang. Umat Islam terhina di bumi sendiri. Jangankan d Palestin, lihatlah di negara kita sendiri. Bangsa Melayu terhina oleh sikap mereka.

Kalau mahukan perubahan pada bangsa melayu, ikutlah nasihat dan pesanan Abuya. Dapatkan rasa-rasa hamba daripada sembahyang. Dapatkan rasa takutkan Allah dan rindukan Nabi, insya Allah menjadikan bangsa melayu terkedepan, maju, selamat di dunia dan selamat di akhirat.

Betulkan sembahyang, banyakkan selawat kepada junjungan Nabi S.A.W., kerana ia adalah anak kunci kemenangan dan kejayaan. Hubungan hati dengan Allah dan Rasul inilah yang akan menjadikan bangsa melayu menjadi empayar meneraju dunia tak lama lagi. Malaysia akan jadi negara Islam, tunggu dan lihat, takkan rugi walau sesaat!

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?