TARIKAT ADALAH TRAINING CENTER UNTUK ROH.

Hari ini umat Islam hanya mengalami proses latihan-latihan akal yang pelbagai bentuk dan jenisnya di pusat-pusat pengajian mereka, sekalipun dalam bidang agama Islam. Hasilnya umat Islam dapat menguasai ilmu-ilmu tinggi diberbagai-bagai bidang kehidupan mereka. 

Namun semua itu hanyalah sebahagian daripada apa yang sepatutnya mereka kuasai untuk menjadi seorang Islam yang baik.  Dalam Islam, teknologi roh kena diusahakan sebagaimana manusia gila-gila membangunkan teknologi lahir. Roh dilatih untuk menyuburkan segala-gala perasaan yang baik. 

Ia juga untuk membenteras rasa-rasa hati yang jahat. Supaya seorang teknokrat Islam ialah seorang yang tidak sombong. Supaya seorang ulama’ Islam ialah seorang yang tidak berhasad dengki. Supaya seorang seniman Islam itu juga ialah seorang yang tidak bakhil. Supaya tokoh sains dan politik Islam itu juga ialah seorang yang sangat berkasih sayang. Demikian lah seterusnya; agar umat Islam itu ialah orang-orang yang bernilai dunia dan juga bernilai akhirat.

Tamadun dan teknologi yang dibina dan yang dibangunkan oleh dua kuasa besar seperti Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet sudah tidak dapat pertahankan empayar mereka lagi. Begitulah oleh Rom dan Parsi, kesan tinggalan mereka masih dapat dikunjungi hingga ke hari ini. Tinggalan mereka sudah menjangkau ribuan tahun, masih utuh dan dapat dilihat hingga sekarang.

Rom dan Parsi adalah dua kuasa besar satu ketika dulu, yang ditunjang pembangunan akal material semata-mata. Sekalipun cukup menakjubkan namun ia berakhir dengan kehancuran. Kini Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet mengulangi nasib yang sama; berakhir dengan kehancuran!

Ianya berlaku sebab manusia-manusianya itu mempunyai hati yang tidak pernah disucikan di sekolah-sekolah tinggi. Bila manusia dikuasai nafsu semata-mata maka hasilnya saling jatuh menjatuhkan. Akhirnya perang dan berlaku kehancuran dan kemusnahan.

Kebangkitan Islam kali pertama dan kedua yang ditunjang pembangunan roh telah menggugat dan mengalahkan kuasa kuasa besar dulu dan sekarang. Melalui pusat latihan roh yang dikenali dengan nama Tarikat. Ia merupakan traning center untuk roh. Pelbagai latihan dibuat untuk pembangunan insaniah atau pembangunan roh.

Tarikat berasal daripada perkataan Arab, bermaksud 'jalan' atau 'cara'. Yang dimaksudkan di sini ialah jalan atau cara untuk mendekatkan diri kepada Allah. Dari sudut istilah ia merujuk kepada aliran-aliran yang wujud dalam amalan tasawwuf atau amalan penyucian hati dan jiwa, yang selalunya difokuskan kepada pengamalan zikir-zikir tertentu yang disusun dan dihimpunkan oleh tokoh-tokoh ulama tertentu.

Justeru itu hati (roh) wajib dibangunkan dengan cara dididik dan diasuh. Para Rasul dan para Nabi A.S. diutus oleh Allah S.W.T. demi pembangunan insaniah tersebut. Mereka sebagai jurulatih rohani di traning center untuk roh.

Pelbagai latihan dibuat untuk pembangunan insaniah atau pembangunan roh. Melalui traning center tersebut,  lahirlah kebudayaan, tamadun kerohanian, dan akhlak mulia yang sangat penting. Ia tempat pandangan Allah dan tempat jatuh hati manusia. Mereka tidak diutus untuk pembangunan material dan fizikal. Pembangunan material, tanpa Rasul dan Nabi pun manusia boleh membangunnya.

Umat Islam wajib menyucikan diri dengan pelbagai amalan yang membawa kepada penyucian hati. Antara amalan yang dianjurkan untuk penyucian jiwa ialah zikir-zikir seharian yang banyak disebut dalam Quran dan Hadis. 

Untuk menyucikan diri atau menjadi ahli sufi, menurut istilah beberapa pihak, tidak memerlukan diri mengikuti mana-mana kumpulan Tarikat. Umat Islam boleh beramal dengan apa sahaja amalan yang sabit menurut Quran dan Hadis, atau beramal dengan apa sahaja bentuk zikir yang diajar oleh Nabi S.A.W., atau yang disusun oleh ulama tanpa perlu menggabungkan diri kepada mana-mana kumpulan Tarikat tersebut.

Sudah tentu seorang Rasul yang sangat faham perjalanan roh manusia. Tarikat ialah jalan atau petunjuk atau perbuatan untuk melaksanakan suatu ibadah sesuai dengan ajaran yang dicontohkan oleh Rasulullah S.A.W. serta dikerjakan oleh para sahabat, para Tabi'in , para Tabi'ut-Tabi'in, dan seterusnya turun-temurun sampai kepada guru Mursyid, para-ulama secara bersambung dan serantai hingga pada masa kini.

Dalam ilmu Tasawuf, bahawa Sunnah Nabi itu harus dilakukan dengan Tarikat. Sesuai dengan maksud hadis Rasulullah S.A.W.:
"Syariat itu ucapanku, Tarikat itu perbuatanku , Hakikat itu merupakan tingkah laku daripadaku , dan Makrifat itu pokok dasar (modal) atau pangkal kekayaan (baik zahir mahupun batin)" Riwayat Anas bin Malik

Dengan demikian dapatlah diertikan bahawa semua bimbingan petunjuk guru itu dinamakan Tarikat. Guru pertama umat Islam ialah Nabi Muhammad S.A.W. Setelah Nabi wafat diteruskan oleh pewarisnya, iaitu sahabat/ulama. Para Ulama itu penerima/pemegang amanat para Rasul, dan mempunyai kedudukan tersendiri, kedudukan yang tidak mudah dicapai oleh sebarangan orang. Hadis menerangkan:
"Para Ulama itu adalah pewaris para Nabi" Riwayat Tarmizi

Tarikat itu merupakan saluran dari pada Tasawuf. Prof. Dr. Abu Bakar Aceh mengatakan Tarikat itu jalan menuju kepada Tuhan yang dapat membawa manusia kepada kebahagiaan dunia dan akhirat. Manakala Prof. Dr. Buya Hamka mengatakan;
"maka di antara makhluk dan Khaliq itu ada perjalanan yang harus  ditempuhi . Inilah yang kita katakan Tarekat".

Dengan beberapa pengertian para Ulama di atas, jelas bagi kita bahawa Tarikat itu sesuatu jalan atau cara yang ditempuh oleh seseorang untuk mendekatkan diri kepada Tuhan, untuk mencari redha-Nya, dalam bentuk ibadah secara khusus baik zahir ataupun batin. 

Demikianlah Tarikat itu merupakan lanjutan atak kesinambungan dalam perkembangan Tasawuf yang makin hari makin meningkat jumlah pengikutnya.

Tarikat bukanlah aliran kepercayaan atau aliran kebatinan, tetapi Tarikat adalah sebahagian di dalam ajaran Islam yang terpenting. Disimpulkan atas tiga dasar ajaran pokok, sesuai seperti yang tertulis di dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim iaitu Islam, Iman, dan Ehsan.

Untuk mengetahui Islam pelajarilah ilmu Feqah, untuk mengetahui Iman pelajarilah ilmu Usuluddin, dan untuk mengetahui Ehsan pelajarilah ilmu Tasawuf/Tarikat, iaitu jalan yang harus ditempuh oleh setiap Muslim untuk mendekatkan diri sedekat-dekatnya, dengan mahhabah, serta melakukan ibadah kepada Allah, yang seakan-akan melihat kepada-Nya. Sepertilah yang disampaikan oleh Malaikat Jibril dalam menyampaikan wahyu Tuhan kepada Nabi Muhammad dengan bentuk pertayaan. "Ajarilah aku tetang Ehsan". Kemudian dijawab baginda S.A.W.:
"Bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya , walaupun engkau tidak dapat melihat-Nya , namum sesungguhnya Allah melihat engkau" Riwayat Bukhari dan Muslim

Dengan perkataan lain , setiap saat diri kita sentiasa dipantau/dikawal kerana Allah berada di sisi kita sehingga terhindar dari pekara-pekara yang tidak baik. Bila Islam sebagai pembinaan dan Iman sebagai dasar pemikiran, maka Ehsan merupakan dasar tujuan, tujuan akhir hayat manusia, kerana itu bertasawuf atau bertarikatlah agar tercapai tiga dasar Dinul Islam yang kukuh tidak terpisah antara tiga pekara asas tadi.

"Orang yang kuat imannya, dia mempunyai kemampuan untuk menguasai dirinya , kerana hatinya diisi dengan zikrulllah, ingatannya hanya kepada Allah"

Popular posts from this blog

APA ITU PANJI-PANJI HITAM?

SIAPAKAH NUR MUHAMMAD?

APA ITU JIHAD FISABILILLAH?